Detta är supportportalen för de Rotarydistrikt i Sverige som är medlemmar i SRS (Svensk Rotaryservice), dvs 2320, 2330, 2340, 2350, 2360, 2380, 2400 & 2410. Om din klubb tillhör distrikt 2370 eller 2390 ber vi dig kontakta er DITS i respektive distrikt. De klubbar som fortfarande använder ClubAdmin i dessa två distrikt skall dock använda denna portal för support.

Förslag

Här kan du lämna in dina förslag på utveckling av ClubAdmin och andra IT-funktioner inom Rotary Sverige. Du kan också rösta på andras förslag som du tycker verkar vara bra och därför bör prioriteras enligt ditt tycke.

Publik önskelista med möjlighet att rösta på.

Det skulle vara smutt om önskelistan som ni på IT-supporten har, läggs ut publikt så vi som användare kunde ta del av förslagen/önskemålen från Sveriges rotarianer och IT-supportens svar till dessa förslag. Vi användare skulle ges möjlighet att rösta för andras förslag och kunna se om andra användare har samma/liknande förslag och på så vis kunde vi i förlängningen utvärdera vilka önskemål som användarna anser är mest akuta/mest angelägna/högt prioriterade. Utveckling kan bara ske i dialog och d...
Under review
0 votes
not commented yet

Valmöjlighet att visa enskild ärende publikt.

Jag önskar att man kunde få valmöjligheten att bocka i sitt förslag som publikt så fler kan ta del av sin fråga och svaren till den. Och möjlighet att rösta för andra så kan man se vilka som har samma fråga/problem och på så vis kan då utvärdera vilka frågeställningar som användarna anser är mest akut/mest angelägen/högt prioriterat.
Completed
0 votes
3

Startsidelänk till "Mina ärenden".

Hej, Jag önskar att det fanns en länk på startsidan till support.rotary.se till "Mina ärenden". Det vill säga, lägg till http://support.rotary.se/my_tickets på hemsidan nånstans där det är lätt att hitta.
Under review
1 vote
2

Diskussionsforum på ClubAdmin och hemsidan?

Jag önskar det fanns ett diskussionsforum på klubbens hemsida innanför clubadmin-inloggning där medlemmarna kunde diskutera om saker i olika trådar som här. Nu är vi hänvisade till Facebook och andra sociala medier med allt vad det innebär. Jag ställer de här frågan här högst osäker på om detta diskussionsforum verkligen fungerar då jag efter att ha läst genom SAMTLIGA trådar börjar misstänka att detta diskussionsforum inte längre används, är det så?
Completed
1 vote
4

Alternativ användning av "Notes from webbtjänsten".

Hej! I informationsfönstret "Notes from webbtjänsten" finns idag gammal info som blir ännu äldre och inte går att ändra i eller skriva nytt. Mitt förslag är att denna del frisläpps till klubbarna att användas utifrån eget behov i en klubb. Exempelvis finns inget ställe att ange fadder före 1996, vilket skulle behövas för äldre medlemmar med faddrar från 1950 - 1980 talet. Med vänliga hälsningar Assar Adolfsson Frösö RK, nr. 12963, d. 2330.
Declined
1 vote
2

Supportärenden

Tidigare har supporten varit relativ snabb med svar. Jag förslår att man vid hög arbetsbelastning eller att frågan prioriteras ner ändå återkommer med något svar förslagsvis inom 1 vecka.
Completed
1 vote
2

Live Agent ärendelänk

När Live Agent mailar ut att något hänt i ett ärende saknar länken http: före // så länken känns inte igen som en länk och går inte att klicka på. Ex: > To see this comment go to //support.rotary.se/495316-N%C3%A4rvarostatistik-till-Excel Tack för detta Erik, Du har klistrat in en text på engelska... Blir lite förbryllad då det bör vara på svenska... Mallen som används för att meddela att ett ärende är besvarat ser ut så här: Hej{if $conversationOwnerName neq ''} {$conversationOwnerNam...
Completed
1 vote
7

Rapporter - e-postlista

E-postlistan är sorterad efter medlemmarnas efternamn, men när man tar ut den i Excelformat är den sorterad efter e-postadresserna. Naturligtvis bör den även i Excelformat vara sorterad efter medlemmarnas efternamn, Du har väl valt export to Excel, om du i stället väljer att i huvudet till listan spara i excelformat får du den som xlsx och då visas den som på skärmen. Vänligen, Eddie Biemann DITS 2350 Jag kan naturligtvis själv sortera om listan som jag vill ha den, men jag hoppas att du håller...
Completed
1 vote
5

Lägg in förenklad åtkomst till Distrikt från hemsidan

Det skall gå snabbt och enkelt att komma till distrikten Tråden startades 2014 men står som planerad. Har det löst sig?
Completed
2 votes
1

Epostlistorna

Eftersom epostlistorna inte uppdateras automatiskt föreslår jag att i Clubadmin påminner att alla som ska göra ett utskick först uppdaterar listan genom att trycka på "spara". Hur vi ska lösa det diskuteras just nu Hälsningar Christer Tråden startades 2016. Är den stängd nu?
Planned
0 votes
2

Snabbare sidvisning

Att ladda sidor i ClubAdmin tar lång tid. Ex: klicka igenom fem personer i klubbens medlemslista en tisdagseftermiddag tar 50 sekunder i ren väntetid - ca 10s per sidvisning. Samma sak verkar gälla visning av första klubbsidan. Detta kört på modern snabb maskin via 100 mbit fiber till nätet och där alla andra sidvisningar går fort. Är det något i lösningen som orsakar onödiga väntetider (DNS-timeout, ...) eller är servern underdimensionerad?!? Hur snabbt kan andra klicka igenom fem personer i ...
Completed
3 votes
17

Publicera all kod

Det finns säkert hundratals duktiga IT-människor inom Rotary, och massor med önskemål om vidareutveckling av ClubAdmin. Mitt förslag är därför att all källkod för ClubAdmin publiceras på GitHub, tillsammans med instruktioner om hur man sätter upp en testmiljö. Samt att man sätter upp en process för hur nya versioner testas och driftsätts. På så sätt kan vi alla bidra till vidareutvecklingen av ClubAdmin på ett kostnadseffektivt sätt. Det skulle innebära att vi måste få dessa hundratals duktiga m...
Declined
1 vote
15

Närvarostatistik till Excel

Det skulle vara bra att kunna föra över närvarorapporteringen till Excel, så kan man man lätt göra de sammanställningar som den egna klubben behöver Weine Åstenius Hej Weine! Ja, det skulle vara en trevlig funktion! Just nu är det dock inte något som vi kan lägga över på utvecklarna, de har fullt sjå med att få till systemet i tid enligt kravspecen. Men jag lägger in idén som förslag för fortsatt utveckling. --- Vänligen, Gert Brushammar DITS 2400 --- För att se historiken på detta ärende kl...
Completed
1 vote
6

Visning av inlagd bild på medlemssida.

I dagsläget kan man lägga in bilder på medlemmar vilket är bra. Men, man ser inte bilden på medlemmens sida under Min klubb/Personer under några av flikarna. Det är endast funktionärer som visas och då "ute" på de öppna sidorna. Det går heller inte att se om det redan finns en bild uppladdad. Förslag: lägg till visning av inlagda bilder även i medlemshanteringen. Hej Magnus, Undrar om jag förstått riktigt, din bild ser jag inlagd under Min klubb/Personer, fliken allmänt och fliken redigera. Me...
Completed
1 vote
6

Fritextfält

Det vore bra om det fanns möjlighet att skriva fria kommentarer, tex om tidigare utländskt medlemskap. Jag hittar inget ställe utom möjligheten att ladda upp CV, men det är ju inget som syns om man inte specifikt går in där. /Eric Åkerlund Eric Jag för upp fritextfältet på önskelistan. Det blir troligen inte förrän nuvarande arbete är avslutat Christer Nordin Ett fält som förstås borde varit med från början i ett "nytt" system - eller få se, det fanns ett sådant fält i det gamla systemet där...
Under review
1 vote
4

Datum för uppdatering

Finns det något sätt se när en medlem har uppdaterat sina egna uppgifter? Det vore bra när klubben årligen sammanställer sin fristående medlemsmatrikel. Om man kunde se vem som uppdaterat något under året, slapp man lusläsa alla medlemmars information. /Eric Åkerlund Det är påbörjat och är nog snart klart Det fanns ju i det gamla systemet, om än bara som ett datum uppe till höger för vem som senast ändrat på medlemmen vilket datum. Ett nytt system hade kunnat ha en mer omfattande "ändringslogg...
Completed
1 vote
3

Förbättrad dokumenthantering

Det här är kanske mer buggar men hittar inte var man rapporterar in det. Jag skulle städa lite bland klubbens dokument och upptäckte några saker: - När man ska flytta filer tar det väldigt lång tid att få upp kataloger som innehåller flera dokument. Alltså under filkatalog till vänster i dialogen som visas. Jag testar det nu och har väntat tio minuter, det är fortfarande bara ett "snurrande hjul" för de kataloger som innehåller lite mer. - Det går bara flytta filer till underkataloger under klu...
Completed
0 votes
3

Närvaro

När någon medlem besökt en annan Rotaryklubb går e-postmeddelande om detta ut till alla närvarorapportörer i hemmaklubben. Mitt förslag är att detta bara går till sekreteraren. Jag kan förstå din önskan men tanken var att man har EN närvarorapportör i klubben och då vill han ha koll på vad som händer Håller med Kent! Jag har saknat det här mailet och missat att det är knuten till en roll. Skulle man inte kunna utöka behörighetsmatrisen med en rad? Eller göra en beskrivning av vilka mail som skic...
Completed
3 votes
3

iCal av programmen

Skapa en prenumererbar iCal utöver att prenumerera på mail med program. Med iCal så ligger veckomötena (och andra möten) i din kalender automagiskt.
Completed
7 votes
10